The hammer and sickle in Nepal - SupChina

The hammer and sickle in Nepal

Part of the daily SupChina newsletter. Subscribe for free

In Nepal this week, a coalition of two Beijing-friendly Communist parties led by former prime ministers won a majority of contested legislative seats, defeating current Prime Minister Sher Bahadur Deuba’s party. The outcome will likely carry “significant foreign policy implications for Nepal, a landlocked country squeezed between India and China,” according to the New York Times (paywall).

Nepal’s Communist alliance is also looking to increase Chinese investment, the South China Morning Post reports, seeking expansion of a Chinese-built railway into the country and potentially reviving a major dam project that was scrapped by Deuba.

EARLIER THIS WEEK:

Moon Jae-in’s conciliatory state visit was marred by an attack on the press corps by overzealous security guards at a trade event attended by the South Korean president, prompting the government to demand a formal apology.

City officials went into “damage-control mode” after the latest blaze, which came just weeks after a fire that claimed 19 lives and prompted local authorities to evict migrant residents of the area, leading to protests by the dispossessed.

Anti-graft inspectors in Liaoning Province reported that Bo’s “pernicious” influence is still present in the city of Dalian, where he acted as mayor and Communist Party chief during the 1990s. In the five years since Bo’s downfall, numerous campaigns have been launched to eradicate his legacy in Dalian and Chongqing, where he last served as Party boss.

The diplomatic distance between Australia and China continues to grow, as both sides traded barbs. Prime Minister Malcolm Turnbull used an apocryphal Mao quote to announce (in Mandarin, to boot) that the Australian people would “stand up” to China. Meanwhile, the People’s Daily accused Australian media of “hysterical paranoia” with “racist undertones.”


More news from today

Share
Sky Canaves

Sky Canaves previously reported for The Wall Street Journal in Beijing and Hong Kong, where she covered media, culture, social issues, and legal affairs, and served as the founding editor and lead writer of the WSJ’s China Real Time site. Prior to becoming a journalist, Sky worked in the China corporate law practice of Baker & McKenzie, and she has also taught journalism and media law at the University of Hong Kong. She speaks Mandarin and has accumulated more than a decade’s experience living, studying and working in China.