A bald-faced lie from New Zealand’s biggest Chinese newspaper - SupChina
Free

We're a new type of news publication

China news you won't read elsewhere.

Weekly Newsletter

Get a roundup of the most important and interesting stories coming out of China.

Podcasts

Sinica, TechBuzz China, and our 6 other shows are the undisputed champs of China podcasts. Listen now.

Feature Articles

Interactive, web-based deep dives into the real China.

Premium

Join the thousands of executives, diplomats, and journalists that rely on SupChina for daily analysis of the full China story.

Daily Newsletter

All the news, every day. Premium analysis directly from our Editor-in-Chief Jeremy Goldkorn.

24/7 Slack Community

Have China-related questions and want answers? Our Slack community is a place to learn, network, and opine.

Free Live Events & More

Monthly live conference calls with leading experts, free entry to SupChina live events in cities around the world, and more.

"A jewel in the crown of China reporting. I go to it, look for it daily. Why? It adds so much insight into the real China. Essential news, culture, color. I find SupChina superior."
— Max Baucus, former U.S. Ambassador to China

Free

We're a new type of news publication

China news you won't read elsewhere.

Weekly Newsletter

Get a roundup of the most important and interesting stories coming out of China.

Podcasts

Sinica, TechBuzz China, and our 6 other shows are the undisputed champs of China podcasts. Listen now.

Feature Articles

Interactive, web-based deep dives into the real China.

OR… for more in-depth analysis and an online community of China-focused professionals:

Learn About Premium Access Now!
Learn More
Minimize
Learn More
Minimize

A bald-faced lie from New Zealand’s biggest Chinese newspaper

Established in 1863, the New Zealand Herald has the highest circulation of any newspaper in the country. In 2015, the Herald’s owner, NZME Publishing, formed a 50:50 joint venture with a former banker named Wáng Lìlì 王立立 to publish the Chinese NZ Herald.

Yesterday, Kiwi website Newsroom had this to report:

An investigation by Newsroom, with the help of China propaganda experts, found the news organization’s operational structure, and its Chinese state internet and security permits, amounted to the news site coming under the supervision and control of various Chinese Communist Party (CCP) authorities.

NZME denied the substance of the article, saying “the Chinese NZ Herald is not beholden to China’s media guidelines and censorship requirements.”

But the Chinese NZ Herald advertises state control on its own website! If you scroll down to the bottom of any webpage on the Chinese NZ Herald, you’ll see this: “京ICP备13048822号-26 京公网安备 11010202007750号.” That is a registration number from the Beijing internet authorities, tied to a Beijing registered company (called 北京中新唐印科技发展有限公司) — you can look it up on the Chinese government’s website registration portal.

In order to maintain this registration, the company has to comply with Chinese internet censorship laws, no exceptions. Displaying the registration number is as clear and loud an advertisement of control from Beijing as an enormous hammer and sickle and Chinese flag would be.

Jeremy Goldkorn

Jeremy Goldkorn worked in China for 20 years as an editor and entrepreneur. He is editor-in-chief of SupChina, and co-founder of the Sinica Podcast.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.