A paean to an advisor and his wife: Absurdly bad academic paper riles up Chinese public - SupChina
Free

We're a new type of news publication

China news you won't read elsewhere.

Weekly Newsletter

Get a roundup of the most important and interesting stories coming out of China.

Podcasts

Sinica, TechBuzz China, and our 6 other shows are the undisputed champs of China podcasts. Listen now.

Feature Articles

Interactive, web-based deep dives into the real China.

Premium

Join the thousands of executives, diplomats, and journalists that rely on SupChina for daily analysis of the full China story.

Daily Newsletter

All the news, every day. Premium analysis directly from our Editor-in-Chief Jeremy Goldkorn.

24/7 Slack Community

Have China-related questions and want answers? Our Slack community is a place to learn, network, and opine.

Free Live Events & More

Monthly live conference calls with leading experts, free entry to SupChina live events in cities around the world, and more.

"A jewel in the crown of China reporting. I go to it, look for it daily. Why? It adds so much insight into the real China. Essential news, culture, color. I find SupChina superior."
— Max Baucus, former U.S. Ambassador to China

Free

We're a new type of news publication

China news you won't read elsewhere.

Weekly Newsletter

Get a roundup of the most important and interesting stories coming out of China.

Podcasts

Sinica, TechBuzz China, and our 6 other shows are the undisputed champs of China podcasts. Listen now.

Feature Articles

Interactive, web-based deep dives into the real China.

OR… for more in-depth analysis and an online community of China-focused professionals:

Learn About Premium Access Now!
Learn More
Minimize
Learn More
Minimize

A paean to an advisor and his wife: Absurdly bad academic paper riles up Chinese public

“My advisor is an advocate for shooting colors in the sky. His spirit is magical yet perpetual, just like the space."

Pictured: Cheng Guodong, recently resigned editor-in-chief of the Journal of Glaciology and Geocryology


China’s Journal of Glaciology and Geocryology, a top Chinese scientific journal that’s been around for more than 40 years, has drawn a great deal of criticism for a 2013 paper that recently resurfaced online. Featuring a flattering depiction of the editor-in-chief’s “noble qualities” and his wife’s “elegance,” the article was seen as indicative of several serious flaws in Chinese scientific research and academic publishing, such as nepotism, a dysfunctional peer review system, and misuse of research funds.

Titled “Theory and practice of ecological economics integration framework,” the 35-page piece was penned by Xú Zhōngmín 徐中民, a researcher at the Cold and Arid Regions Environmental and Engineering Research Institute (CAREERI), a Lanzhou-based facility affiliated with the Chinese Academy of Sciences (CAS). In the abstract, the author argued that the framework of his studies relies on a combination of approaches, which include both natural and cultural factors. When it comes to the “metaphysical aspect” of his research, Xu said that he looked no further than his advisor Chéng Guódòng 程国栋 and his “harmonious and unified relationship” with his wife Zhāng Yòufēn 张幼芬.

Unification of the feeling

“Unification of the feeling of Mr. Cheng’s sublime with Mrs. Cheng’s beautiful”

In the paper, Cheng, a geocryology scientist at CAS who also served as the journal’s editor-in-chief, was praised as “the backbone of the country” for his contribution to the design of the Qinghai-Tibet railway, which, according to Xu, was an engineering miracle given the harsh climate and geographic conditions on the Tibetan plateau. In addition to Cheng’s academic accomplishment, Xu also expressed admiration for his advisor’s “peaceful personality” and “noble qualities.”

“My advisor is an advocate for shooting colors in the sky. His spirit is magical yet perpetual, just like the space. He elevates us to the real stage of life,” Xu wrote.

Xu also devoted a large chunk of it to praising Xu’s wife. Citing a sexist Chinese idiom that reads, “Ignorance is a woman’s virtue” (女子无才便是德 nǚzǐ wú cái biàn shì dé), Chen applauded Zhang’s decision to take on the bulk of the family’s domestic responsibilities. In a section titled, “Cooking for my advisor is an obligation,” Xu argued that Zhang doing chores around the house showed that she has “positioned herself correctly” and “had respect for Cheng’s work.” At one point of the article, Xu even included a diagram explaining how Xu’s happy marriage positively impacted his studies.

diagram

There’s more. The Beijing News revealed (in Chinese) that the paper in question was the result of a “major research project” on the Heihe River Basin, which received 2 million yuan ($290,000) from the National Natural Science Foundation of China and took four years for Xu to complete.

While the piece was published seven years ago, it angered the Chinese internet when it began circulating again over the weekend and raised an array of questions about how the article passed the journals’ peer reviewers and how Xu earned government funding without proving actual knowledge or insight about ecological economics. “It’s eyebrow-raising that someone wrote this article and had it published. But what really irked me is how everyone in academia just pretended nothing abnormal happened afterward,” a Weibo user wrote (in Chinese).

State media also condemned the researcher. From a People’s Daily editorial: “Academic journals are no private gardens. Using public resources for personal gain and turning public platforms into a self-serving space for students is a violation of regulations. It not only harms public interest, but also disappoints rigorous academics, pollutes the academic environment, and disrupts the ecosystem.”

journal

In response to the criticism, Cheng announced Monday morning that he had decided to step down as the journal’s editor-in-chief, claiming that although he wasn’t aware of the paper before its publication, he felt obliged to take some responsibility. A few hours later, CAREERI released a statement (in Chinese) saying that it had accepted Cheng’s resignation and would review Xu’s other published works.

But Xu himself has refused to apologize. When contacted by the Beijing News (in Chinese), Xu defended his study, arguing that the paper “has a deep meaning.” Xu also denied being a sycophant. “The flattering words came from a place of respect and admiration,” he explained. In another interview (in Chinese) with China News Daily, Xu accused his critics of failing to view and appreciate his findings through a positive lens. “I’m always a loner. I feel no need to speak up for myself,” he said.

Jiayun Feng

Jiayun was born in Shanghai, where she spent her first 20 years and earned a bachelor’s degree in journalism at Fudan University. Interested in writing for a global audience, she attended the NYU Graduate School of Journalism for its Global & Joint Program Studies, which allowed her to pursue a journalism career along with her interest in international relations. She has previously interned for Sixth Tone and Shanghai Daily.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.